Als ondernemer is het verstandig (noodzakelijk eigenlijk wel) om je uren te registreren. Niet alleen wanneer je voor je klanten werkt, maar ook wanneer je aan je bedrijf werkt.
Deze uren kun je dan namelijk verantwoorden aan de Belastingdienst, zodat je in aanmerking kunt komen voor bepaalde soorten ondernemersaftrek. Wel moet je voldoen aan het urencriterium van 1.225 uur per kalenderjaar.
Je kunt je tijd op verschillende manieren bijhouden. Ik zet sowieso alle afspraken, werkzaamheden en to-do’s in mijn papieren agenda. Op die manier heb je al een redelijk overzicht van het aantal uren per dag/week. Daarnaast kan ik via mijn boekhoudprogramma, @moneymonknl, ook de tijd registeren. Zodra ik mijn laptop aanzet om te werken, start ik meteen de timer.
Mocht je (nog) geen boekhoudprogramma waarbij dit mogelijk is, maar je wilt het wel online bijhouden, zijn er ook apps waarbij je het kunt bijhouden. Dit zijn bijvoorbeeld Keeping en Toggl.
Waar werk jij mee? En wat zijn hiervan de voordelen?